Mijn nieuwe baan - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe baan - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe baan

Blijf op de hoogte en volg

18 September 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Woensdag was mijn eerste echte lesdag. Niet alleen kijken, maar zelf voor de groep. De docent begon met wat theorie (deels Engels, deels Khmer). En daarna mocht ik voor de groep. Mijn rol is vooral te letten op de uitspraak. Die is hier nogal “anders” ( =kan duidelijk beter). Dus veel laten lezen, zelf zinnen voorlezen en herhalen van moeilijke woorden. Het is goed bevallen. Niet alleen bij mij, ook bij de docent en de kids. Ik vermaak me hier wel de komende weken.

Een gemiddelde werkdag ziet er nu voor mij ongeveer als volgt uit:
Na mijn ontbijt stap ik om 8 uur in de tuktuk. Dan rijden we in ongeveer een uur tijd naar de school (duurt soms twee uur). Daar begint de les met de ochtendgroep voor mij om 9:30 uur. Deze duurt tot 11 uur. Dan is er twee uur pauze; lunch en slapen op een te kleine schommelbank of op de lessenaar. Om 13 uur komt de middaggroep. Deze les duurt tot 14:30 uur. Dan korte bespreking met de docent en vervolgens weer met de tuktuk naar huis.

Het aantal lesuren is niet heel veel maar de rit met de tuktuk en het warme drukkende weer zorgen er voor dat het best vermoeiend is. Daarbij is lesgeven voor mij nieuw, en hebben de docenten het idee dat ik alles kan en ook zonder voorbereiding direct begrijp wat zij bedoelen (helaas…).

De school staat voorbij de buitenwijken van Phnom Penh. Het is in een krottenwijk met veel armoede. Kleine huizen, veelal één ruimte waar alles gebeurt, inclusief houden van dieren, veel beton met golfplaten, en veel rotzooi.
Elke ochtend als de tuktuk de hoofdweg afrijdt gaan we een gebied in met industrie, lege stukken grond, losse huisjes en veel afval. De school staat in een wijkje omringt door woningen/krotten, alleen bereikbaar via een modderige onverharde weg. Hier, met weinig midden in het niets, leven de kinderen die ik dagelijks zie. Is wel even slikken.


Ps. In dit en het vorige verslag staan of komen foto's om een impressie te geven. Filmpje uploaden lukt helaas niet.


  • 19 September 2016 - 08:54

    Lara Van Den Hooff:

    Poeh, best pittig hoor. Maar gelukkig kan jij écht alles...

  • 19 September 2016 - 12:25

    Bruno Mulder:

    Goed bezig Erik! Je krijgt een andere blik op het leven. PS Misschien kan je een keer iets zingen in het Engels met ze?!

  • 20 September 2016 - 09:23

    Danny Carapiet:

    Hoi Erik,
    Wat een waardevolle ervaringen!
    Groeten uit een andere wereld.....

  • 21 September 2016 - 22:08

    Marcel:

    Hoi Erik,
    erg leuk om je verhalen te lezen! mooie ervaringen!
    groet Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Actief sinds 23 Aug. 2016
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 5663

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 21 Oktober 2016

Cambodja

Landen bezocht: