Einde van deel 1. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu Einde van deel 1. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu

Einde van deel 1.

Blijf op de hoogte en volg

11 Oktober 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Donderdag hebben de docenten ons meegenomen naar een paar huizen waar leerlingen en hun families wonen. Het gaat de arm(st)e gezinnen die worden gesponsord door de school en de ngo’s zoals de Stichting Beetje Beter. Het was meermalen slikken toen we zagen waarin deze mensen wonen. Veel beton en vooral golfplaten, veelal één ruimte waarin ze leven, en een schamel interieur. Een enorm contrast met de rijkdom elders in de stad (waar Lexus het straatbeeld bepaalt) of waarin wij leven. Ik kan je zeggen dat deze bezoekjes mij lang bij zullen blijven.

Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag op school. Het programma was in hoofdlijnen hetzelfde als normaal. Maar ipv een ‘game’ aan het eind van de ochtend/middag-klas was er wat tijd voor de door mij meegebrachte repen, het maken van een paar foto’s en afscheid nemen.
Met de leerlingen van de middaggroep heb ik de afgelopen weken een bijzondere band opgebouwd. Deze klas is klein (er zijn 4 tot 6 leerlingen per dag) en kent een paar slimme en nieuwsgierige meiden. Hierdoor was het contact intensiever en deden we meer afwijkende dingen dan in de ochtendklas. In de afgelopen weken hebben ze mij een paar worden Khmer geleerd, ik hen ook wat Nederlands, en we hebben samen de tekst van een liedje geoefend en daarna gezongen (“Feeling good” in de versie van Michael Buble) en ook de cupsong gedaan. Op de laatste dag hadden drie van de meiden kadootjes voor mij meegebracht. Ik kreeg (zelfgemaakte) armbandjes en brieven met bedankjes voor de leuke tijd en de dingen die ik ze heb geleerd en die we samen hebben gedaan. Hartstikke lief!

Voelde heel vreemd om afscheid te nemen. Ik heb hier een hele leuke tijd gehad de afgelopen vier weken. In het begin was het even zoeken maar al snel wisten de docenten en ik hoe we elkaar konden versterken.
Ik hoop dat ik de kids met mijn aanwezigheid en inbreng een klein duwtje in de rug heb kunnen geven. Als ik de reacties van hen en de docenten hoor/lees zit dat wel goed.

Op donderdagavond heb ik mijn collega-vrijwilligers Lien, Manon en Veronique gedag gezegd. De dames vertrokken vrijdag voor een lang weekend, vandaar. Was leuk om met hen op te trekken. Ik wens ze veel plezier en succes toe hier in de komende weken!


Inmiddels ben ik begonnen aan Deel 2.; mijn reis. Zaterdag ben ik met de bus naar Battambang gereden. Dit kleine stadje heeft niet heel veel bijzonders te bieden, dat was snel duidelijk, maar het voelde prettig om er rond te lopen. Door het slechte weer op zondag kwam van mijn geplande tocht door de omgeving niets terecht. Met regen en onweer in een tuktuk zitten trekt mij niet echt. Werd dus een relaxt weekendje.

Maandag de boot naar Siem Riep genomen. Deze vaart onder andere over Tonle Sap (het Cambodjaanse IJsselmeer) en door een uitgestrekt wetland gebied. Vergelijk het met de Biesbosch maar dan veeeel groter. De hele tocht duurde ruim 6 uur.
Het bijzondere vond ik de drijvende dorpen die we onderweg passeerden. Midden in de uitgestrekte plassen en riet/graslanden wonen mensen in kleine gemeenschappen en dan allemaal op een eigen vlot (het woord woonboot is in vele gevallen niet echt passend. Het wekt te hoge verwachtingen). Al met al was het een lange maar mooie tocht.

Vandaag ga ik Siem Riep verkennen. Ik heb gisteren niet veel meer gezien dan het zwembad van het hotel. Morgen en overmorgen naar de vele tempels van Angkor. Ik ben benieuwd….

  • 11 Oktober 2016 - 09:25

    Bruno:

    Wow, wat ontroerend hoe je je tijd daar besteed hebt. Als ik naar de foto's kijk, denk ik dat ze de blonde reus uit Nederland niet snel zullen vergeten!

  • 11 Oktober 2016 - 15:10

    Lara:

    Hee blonde reus,
    Wat heb jij daar een indruk gemaakt! Dank voor je verslag en foto's.
    Hopelijk heb je nog een paar fijne weken op je reis, al kan ik me voorstellen dat je je leerlingen zult missen.
    liefs, Lara

  • 11 Oktober 2016 - 23:40

    Fenna:

    Wat heerlijk als je zo directe en positieve feedback krijgt van je werk! Dat zie ik nou nooit op het whiteboard van het gemeentehuis....we love our beleidsmedewerker duurzaamheid.......Leuk dat we dit een beetje met je mee mogen beleven. Geniet van je reis!

  • 12 Oktober 2016 - 21:10

    Marleen:

    Dank je wel Erik dat ik jouw verslagen mag lezen! Wat een mooie ontroerende verhalen! Je hebt de kinderen zeker wat meegegeven, dat kan niet anders. Heel veel plezier op de rest van je reis!

  • 14 Oktober 2016 - 11:42

    Willeke:

    Geweldig wat je allemaal doet, ziet en meemaakt Erik.
    Van dit avontuur waarbij je zoveel kunt betekenen word je een rijker mens van, dat is duidelijk.
    En je ziet er goed uit man!!

    Nog een hele mooie laatste week gewenst, en weet dat we hier in Apeldoorn straks ook heel blij zijn als jij weer terug bent!!

  • 15 Oktober 2016 - 15:24

    Marjolein:

    Een hoop nieuwe ervaringen en indrukken Erik! Heel bijzonder, ik snap dat je dat allemaal moet verwerken en dat een dagje zwembad dan heel goed is. Ik ben benieuwd naar de rest van je reis. Nationale rouw in Thailand, dat zal ook wel bijzonder zijn om mee te maken. Ik hoorde dat toeristen zwarte of witte kleding moeten dragen uit respect voor de overleden koning. En dat er geen heftige beachparty's mogelijk zijn voorlopig... hahaha jammer voor je.
    Geniet van je reis, binnen en buiten je xxx

  • 15 Oktober 2016 - 15:24

    Marjolein:

    Een hoop nieuwe ervaringen en indrukken Erik! Heel bijzonder, ik snap dat je dat allemaal moet verwerken en dat een dagje zwembad dan heel goed is. Ik ben benieuwd naar de rest van je reis. Nationale rouw in Thailand, dat zal ook wel bijzonder zijn om mee te maken. Ik hoorde dat toeristen zwarte of witte kleding moeten dragen uit respect voor de overleden koning. En dat er geen heftige beachparty's mogelijk zijn voorlopig... hahaha jammer voor je.
    Geniet van je reis, binnen en buiten je xxx

  • 15 Oktober 2016 - 15:24

    Marjolein:

    Een hoop nieuwe ervaringen en indrukken Erik! Heel bijzonder, ik snap dat je dat allemaal moet verwerken en dat een dagje zwembad dan heel goed is. Ik ben benieuwd naar de rest van je reis. Nationale rouw in Thailand, dat zal ook wel bijzonder zijn om mee te maken. Ik hoorde dat toeristen zwarte of witte kleding moeten dragen uit respect voor de overleden koning. En dat er geen heftige beachparty's mogelijk zijn voorlopig... hahaha jammer voor je.
    Geniet van je reis, binnen en buiten je xxx

  • 16 Oktober 2016 - 20:33

    Silvia Van Grootveld:

    "We love Erik, the tallest man :-)" Prachtig toch, daar kan niets tegenop!
    Je ziet er goed en ontspannen uit Erik. Mooi....

  • 18 Oktober 2016 - 11:04

    Marga:

    Ha topper,
    prachtige verhalen en dito foto's. Je ziet er goed uit!
    Wat een bijzondere ervaring.
    En wat gaat de tijd razendsnel.
    Geniet nog even voor je in ons herfstige kikkerlandje terug komt.

  • 21 Oktober 2016 - 23:09

    Loes Harleman:

    Mooie tijden heb je beleefd, zo te lezen, Erik!
    En via PowerPopmail lees ik dat je weer in NL bent.
    Zal weer even schakelen zijn.
    Geniet lekker na bij je eigen verslagen en foto's en tot gauw!
    Groet, Loes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Actief sinds 23 Aug. 2016
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 5661

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 21 Oktober 2016

Cambodja

Landen bezocht: