Expect the unexpected ... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu Expect the unexpected ... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ErikinCambodja - WaarBenJij.nu

Expect the unexpected ...

Blijf op de hoogte en volg

13 September 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Hier een eerste update vanuit Cambodia.

Ik ben woensdag 7 september vertrokken vanaf Schiphol en de volgende dag, na een overstap in Bangkok, keurig volgens schema geland in Phnom Penh. Op het vliegveld opgevangen door Hong, iemand van de organisatie die mij hier verder zal begeleiden de komende vier weken.


Vrijdag ben ik behoorlijk brak opgestaan. Gevolg van een lange reis met veel wachten, de jetlag (vijf uur tijdsverschil) en de vele eerste indrukken van deze andere wereld (armoede en enorme rijkdom naast elkaar, warm en benauwend, druk, en stoffig. Althans, tot een uur of vier want dan barst hier noodweer los). Na rondje door de buurt te hebben gemaakt smiddags gaan zwemmen; een verademing waar je echt van opknapt.

Vrijdagavond kwam Lien hier aan, een Belgische vrijwilliger, en de volgende ochtend ontmoette ik Helen uit Engeland. Met hen trek ik deze dagen op.

Zaterdag en zondag hebben we vooral gerelaxt en de toerist uit gehangen. Rondrit door de stad gemaakt, bezoek aan lokale markt en ook aan Killing Fields. Dit laatste maakt grote indruk (hoe is het mogelijk dat een volk dit zichzelf aandoet, hoe kan het zover komen????).

Maandag was de eerste werkdag. Zoals je wel weet zou ik enkele weken Engelse les gaan geven aan een groepje boeddhistische monniken. Ik zeg bewust "zou", want bij aankomst op het tempelcomplex bleek al snel dat dit (voorlopig) niet aan de orde zal zijn.
Medio september is er een festival/feestdag voor de boeddhisten. Dat de monniken druk zouden zijn met de voorbereiding hiervan was bekend. Maar, tot en met zaterdag kwam van hen steeds de boodschap dat er een klein groepje zou zijn, en ik welkom ben. Maandag veranderde dit in: sorry maar we hebben geen tijd voor les. Een behoorlijke domper, want ik had hier echt naar uitgekeken.
In overleg met Hong (die ook zeer verbaasd was toen de monnik ons deze boodschap gaf) er voor gekozen om met Helen mee te gaan naar een weeshuis en daar de Engelse les te ondersteunen.

Later op de dag met Hong gesproken en nieuw plan bedacht voor de komende weken. Ik ga Engelse les geven op een van de schooltjes hier in Phnom Pehn die door een Nederlandse stichting zijn opgericht (www.beetjebeter.nl). Het is een andere doelgroep dan monniken, maar wellicht dat ik later deze maand daar nog een keer langs ga.

Vandaag was het dan zover. Om acht uur vertrokken en samen met Lien een uur in de tuktuk naar SBB2, zoals de school heet. Korte kennismaking met de staf, en daarna met een docent naar de klas. Ik heb vandaag vooral gekeken hoe er wordt gewerkt. En ook geholpen met het nakijken van de opdracht die de kids hebben gemaakt. Morgen mag ik zelf voor de groep staan. Ik ben benieuwd....


Tja, en zo krijgt mijn verblijf hier ineens een andere invulling dan verwacht. Maar wel een waar ik mij goed bij voel. Ik vermaak me wel hier!

Wordt vervolgd...




  • 13 September 2016 - 13:22

    Astrid:

    Hoi Erik,

    Fijn om te horen dat het goed gaat. De andere invulling ziet er ook goed uit! Veel plezier en ben benieuwd naar de lesgeef verhalen.

    Groet en knuffel,
    Astrid

  • 13 September 2016 - 13:24

    An:

    Veel succes en plezier morgen alleen voor de groep !

  • 13 September 2016 - 13:36

    Jan Van Manen:

    Hoi Erik,

    Leuk om over jouw ervaringen te lezen. Verrassende wendingen zijn jou van jouw vorige baan uiteraard niet onbekend. Hiermee kun jij ongetwijfeld prima omgaan. Blijf vooral genieten van deze "andere" wereld. Sterkte met de warmte en veel plezier.

    Groeten,
    Jan

  • 13 September 2016 - 16:05

    Christa:

    Hoi Erik,
    Flexibiliteit is een groot goed in buitenlands vrijwilligerswerk! Ik ken niemand waarbij de afspraken die in NL gemaakt zijn, niet veranderd zijn!
    Maar je nieuwe doelgroep lijkt me ook heel leuk! Hoe oud zijn de kinderen?
    Geniet van alle nieuwe indrukken en veel lesplezier.
    Groetjes, Christa

  • 13 September 2016 - 17:09

    Linda:

    Wat leuk om je zo te kunnen volgen Erik! Blijf bij jezelf en doe wat goed voelt! Veel plezier en succes met de kids!
    met groet en knuffels
    Linda

  • 13 September 2016 - 17:26

    Lara Van Den Hooff:

    Top. Fijn van je te horen.
    Warme groet, Lara




  • 13 September 2016 - 18:36

    Esther De Jong:

    Leuk om je belevenissen te lezen Erik!
    Nog heel veel plezier!

  • 13 September 2016 - 19:18

    Ineke:

    Hoi erik, zojuist de site van beetje beter bekeken. We hebben zo al een goed doel voor 2017 te pakken!
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Ga zo door :)
    Veel groeten, Ineke

  • 13 September 2016 - 20:01

    Ria En Adriaan:

    Hallo Erik,leuk dit berichtje te lezen en fijn dat het de eerste dagen naar je zin is geweest dat het een andere wending genomen heeft is misschien ook wel leuk ff afwachten maar.
    Er zullen denk ik wel vaker pieken en dalen zijn maar die kan jij wel aan volgens ons.
    Wij denken iedere dag aan je,geniet ervan,
    Groetjes van ons uit utrecht

  • 13 September 2016 - 21:47

    Marjolein:

    Hoi Erik,
    Wat een uitdaging erbij! Komt vast goed. Een weg zonder hobbels voel je niet. Verras jezelf!
    xxx

  • 13 September 2016 - 21:58

    Silvia Van Grootveld:

    Ha die Erik, leuke schrijfstijl heb je écht leuk om te lezen. Fijn ook om te merken dat je na een "domper" meteen weer kunt resetten en je positief kunt richten op iets heel anders dan verwacht. Goed gedaan. Ik blijf je (achter)volgen...veel te leuk om het niet te doen. Tot later, Silvia

  • 13 September 2016 - 22:42

    Marja:

    He Erik, je bent goed aangekomen. Lang heb je er naar uitgekeken! En plannen worden bijgesteld maar zullen zeker weer wat opleveren! Let it go and enjoy you stay

  • 14 September 2016 - 15:20

    Willeke:

    Ha die Erik,
    En zo stond je vandaag dus onverwacht voor een klasje Cambodjaanse kinderen i.p.v. een groepje monniken!! Leuk hoor! Kinderen lijken mij leuker dan monniken. ;-)
    En je sluit iedere les toch wel af met een lied hè! Hold my hand - Streets - En zo ken je nog wel een paar leuke songs! ('Bijna' en 'Sky on fire' zijn sinds jouw vertrek uit ons repertoire, dus sla die maar over. Hahaha)
    Maak er een mooie tijd van daar, Erik!
    Wij denken aan je, en missen jou vanavond............;-(
    Groetjes, Willeke

  • 14 September 2016 - 15:29

    Els:

    Hai Erik,

    Wat leuk om jouw belevenissen daar in Cambodja te lezen. Klinkt (al) heel avontuurlijk!
    Hoe is het lesgeven je de eerste keer vergaan? Best wel een uitdaging waarschijnlijk...

    Hoop dat de mensen met wie je te maken hebt leuk zijn en je veel mooie ervaringen opdoet.

    In Veenendaal is het ook heel avontuurlijk ;-)
    groetjes, Els


  • 17 September 2016 - 18:16

    Karen:

    Wow, je bent het daar echt een beetjebeter aan het maken!!
    Geniet van de kids en alle indrukken:)
    Leuk om te lezen!!
    Enjoy

  • 17 September 2016 - 21:07

    Marga:

    Hoi Erik, klinkt goed so far. En fijn dat je zo kan meebewegen met de situatie. 't klinkt immers allemaal best spannend. Hoe was je eerste week met de kids?
    Geniet ze.

    Hier vandaag een succesvolle rommelmarkt dag van PowerPop gehad. Weer 350 euro in het concertlaatje. Zal jij als penny meester blij mee zijn, toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Actief sinds 23 Aug. 2016
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 5644

Voorgaande reizen:

07 September 2016 - 21 Oktober 2016

Cambodja

Landen bezocht: